Informatie
Tips voor leerkrachten
Een goede voorbereiding begint bij de juiste keuze van activiteit, op maat van jouw klas. Bij elke acitiviteit kan je in één oogopslag zien of deze geschikt is voor jouw leerlingen. De richtleeftijd is de leeftijd waarvan wij denken dat het de meest geschikte is voor de leerlingen.
Voorbereiding
Leerlingen die vooraf zijn voorbereid op een activiteit zijn reeds geprikkeld en hierdoor meer gemotiveerd en nieuwsgierig. Uit ervaring weten we dat leerlingen die niet voorbereid zijn een veel moeilijker publiek vormen.
De meeste gezelschappen proberen hier zo goed mogelijk op in te spelen door voorbereidende lesmappen te maken. Je kunt deze lesmappen downloaden van deze website. Bezoek de website geregeld, want sommige lesmappen zijn nog niet in ons bezit en worden er later aan toegevoegd. Een paar weken voor de voorstelling ontvang je een herinneringsmail met een link naar de lesmap.
Voor De Show
Voor De Show is een interactief, digitaal spel om leerlingen van 6 tot 12 jaar warm te maken voor een theatervoorstelling. Tijdens één lesuur leren je leerlingen over theatercodes, krijgen ze een virtuele rondleiding in een cultuurhuis en stelen ze zelf de show met creatieve opdrachten (tekenen, schrijven en uitbeelden). Dit alles met een minimale voorbereidingstijd. In de klas start je het spel eenvoudig op een digibord of een laptop en projector via www.voordeshow.be. Vanaf dan wijst het theaterspookje Theo de weg. Je bepaalt zelf hoeveel tijd je aan het spel spendeert en welke onderdelen je speelt.
Voorstellingen waarbij een Voor De Show omkadering is ontwikkeld zijn aangeduid met het icoon.
De dag zelf
Zorg ervoor dat je altijd een tiental minuten voor het aanvangsuur met je klas aanwezig bent. Zo is er voldoende tijd om iedereen rustig zijn jas in de vestiaire te laten hangen en plaats te nemen in de zaal. Indien je onderweg merkt dat je niet tijdig zal aankomen, verwittig dan telefonisch het cultuurcentrum of de contactpersoon aangegeven in de bevestigingsmail. Zo kunnen we samen met het gezelschap en de reeds aanwezige scholen bespreken of we de voorstelling later kunnen laten beginnen. Eenmaal een voorstelling van start gegaan is, kunnen wij geen klassen meer toelaten in de zaal.
Ga bij theater-, -muziek, en filmvoorstellingen bij je leerlingen zitten op de uiteinden van de rijen, zodat je indien nodig kan ingrijpen zonder de voorstelling te storen. Drank en eten mag niet mee in de zaal genomen worden. GSM’s dienen uitgezet te worden. Tijdens de voorstelling mogen er ook geen foto's genomen worden.
Laat je leerlingen genieten van de voorstelling (spontane reacties van het jonge publiek zijn toegestaan!), maar grijp wel in als ze moedwillig de etiquette bij een voorstelling niet respecteren.
Tijdens alle activiteiten verwachten wij dat leerkrachten aandachtig zijn en mee participeren.
Naverwerking en evaluatie
We krijgen soms de opmerking dat een voorstelling te moeilijk was voor de leerlingen. Het kan gebeuren dat leerlingen niet alles begrijpen, maar dit kan ook aanzetten tot nadenken. Het ontbreken van pasklare antwoorden vormt net een onderdeel van kunst- en cultuureducatie. Tracht in de klas een debat te voeren over hetgeen gezien werd. De verschillende visies leiden meestal tot interessante en verrassende interpretaties.
We zijn ook benieuwd naar jouw bevindingen en die van en je leerlingen. Gelieve na een activiteit de evaluatiefiche in te vullen. Je vindt deze terug op de website. Ze wordt je ook automatisch per mail bezorgd na de activiteit.